ENESEANALÜÜS

Kokkuvõte:

Taltech akadeemiliste pädevuste maatriks

IGIP ja  (tegemata)

Primus mudel (tegemata)

Kutseõpetaja kutsetunnistuse taotlemiseks täidetav eneseanalüüs.

AKADEEMILISTE PÄDEVUSTE ANALÜÜS

Analüüs on koostatud vastavalt TalTech akadeemilise karjääri korralduse määruse[1] (2018) alusel.

§ 5. Akadeemiliste töötajate põhiülesanded

(1) Akadeemiliste töötajate põhiülesanded on:

1) teadustöö ja sellega seotudarendustegevus;

2) õppetöö ja õppearendustegevus;

3) muu teadus- ja õppetööga kaasnev tegevus.

Õppeprotsessi planeerimine (B.2.1)   Koolitus  
(1) Akadeemiliste töötajate pädevused
1) teadustööalane pädevus – pädevus täita töölepingus ja ametijuhendis ette nähtud teadustöö ja sellega seotud arendustegevuse ülesandeid;
1) fundamentaal- või rakenduslik uurimistöö; 2) teadus- ja arendustegevuse tulemuste publitseerimine; 3) osavõtt teaduskonverentsidest; 4) teaduslepingute täitmine; 5) töö eksperdina oma erialal; 6) doktoriõppe üliõpilaste juhendamine; 7) teadustöö tulemuste rakendamine rakenduslike lepingute ja konsultatsioonide kaudu; 8) leiutustegevus jms.  Olen teadustööd teinud 2007-2017 ülikoolides ning alates 2017 kuni tänaseni peamiselt rakendusuuringute projektides. Samas olen pädev nii akadeemiliseks teadustööks, kirjutamiseks, juhendamiseks   
  1) osalemine teadusorganisatsioonilises tegevuses; 2) teadus- ja arendustegevuseks vajaliku finantseerimise taotlemine; 3) teiste teadus- ja arendusasutuste ning äriühingute ja organisatsioonidega koostöö      
2) õpetamispädevused – pedagoogilised, didaktilised, ainealased ja hindamisalased pädevused;
Õppetöö: 1) kontaktõpe, mis sisaldab õppejõu auditoorset tööd (loeng, seminar, praktikum, harjutus, labor jms) ja tööd e-õppe keskkonnas; 2) I ja II2 astme üliõpilaste juhendamine (konsultatsioonid, juhendamine õppeainetes millel puudub kontaktõpe, projektide juhendamine jms); 3) I ja II astme üliõpilaste lõputööde juhendamine; 4) praktikate juhendamine; 5) üliõpilaste õpitegevuse kontroll (eksamite ja arvestuste vastuvõtmine, eksami-, kodu- ja kontrolltööde läbivaatamine, osavõtt eksami- ja kaitsmiskomisjonide tööst; üliõpilastööde oponeerimine ja retsenseerimine jms); 6) täienduskoolitus jms.      
Õppearendustegevus:   (5) Õppearendustegevus on: 1) õppetöö metoodiline ettevalmistamine; 2) uute õppematerjalide ja -vahendite loomine, sh e-õppe materjalid; 3) laboratoorse baasi arendamine; 4) õppeprogrammide ja -ainete koostamine ja uuendamine; 5) uute õpetamismeetodite juurutamine; 6) osalemine õppetegevuse kavandamise ja korraldamisega seotud komisjonide ja töörühmade töös jms.      
Muu teadus- ja õppetööga kaasnev tegevus: 1) õppeprogrammide juhtimine; 2) oma eriala (kutseala) populariseerimine; 3) osalemine ülikooli ja tema struktuuriüksuste nõukogude ja ülikooli teiste kollegiaalsete otsustuskogude ning komisjonide töös; 4) osalemine ülikooliväliste akadeemiliste jt kogude ning komisjonide      
3) inglise keele oskus – nõutav vähemalt tasemel B21, soovitavalt tasemel C1;    
4) haridustehnoloogiline pädevus – akadeemiline töötaja valib ja kasutab ajakohaseid infotehnoloogilisi vahendeid oma õppe- ja teadustöö toetamiseks;    
5) muud pädevused – organisatsioonilised, juhtimisalased, suhtlemisalased ja ühiskondlikud pädevused.      
(2) Akadeemilised töötajad arendavad pidevalt tööks vajalikke pädevusi.  
  Olen läbinud STEM õpetaja täiendusõppe programmi  

1.2      KUTSEÕPETAJA ENESEANALÜÜS

Eneseanalüüs põhineb kutseõpetaja kutsestandardi mudelil[2]:

Analüüsitav hindamiskriteeriumSelgitused ja näited kompetentside rakendamisest,viited tõendusmaterjalidele kellegamillal
KOHUSTUSLIKUD KOMPETENTSID    
Õppeprotsessi planeerimine (B.2.1)      
planeerin koostöös kolleegidega oma tegevused õppeaastaks, arvestades tööülesandeid ja organisatsiooni tööplaani/tegevuskava ning kaasates kolleege; teen ettepanekuid organisatsiooni tööplaani täiendamiseks2016-2017, 2017-2018 koordineerisin kogu Valgamaa KÕK õppekavast. 2018-2019 ja 2017-2018 TTHK õppekavast TTHK, VKOK2016-2019
kavandan õppetegevust lähtuvalt õppekavast ja sellega seonduvatest dokumentidest, iseseisva töö, praktika ja teooria osakaalust; kaasan kolleege kohandab või koostan nõuetekohase rakenduskava, arvestades sihtrühma ja lõimingu aspekte; juhin õppekava arendusega seotud töörühma tegevusi; toetan kolleege õppetegevuse kavandamisel; tagan õppetegevuse läbiviimiseks vajalike õppematerjalide õigeaegse olemasolu; valin õppetööks asja- ja ajakohase õppevara, lähtudes õppekavast; planeerin õppekava õpiväljunditest lähtuva hindamise  Olen õppekava arendanud kolmel korral     Materjalide osas otsin alati uusi materjale juurde   Hindamine alati õiglane ja sihtgrupi-põhiselt motiveeriv VKOK TTHK JKHK       TÜ ja       TTÜ2016-2019   2020-2021   2007-2011     Al 2012
planeerin õppetunni, lähtudes õppekavast ja tunni ülesehituse loogikast; püstitan tunni eesmärgi lähtuvalt õppekava ja mooduli õpiväljunditest, arvestades võtmepädevusi ja eriala- ning üldõpingute lõimingut; valin õpiväljunditest, sihtrühmast ja lõimingust lähtuvalt õppemeetodid; valin tunni läbiviimiseks vajalikud metoodilised ning muud õppematerjalid; planeerin õpiväljunditest lähtuva hindamise; toetan kolleege õppetundide ettevalmistamiselPlaneerin tunde, igal korral kava ei koosta siiski   Lõimin hoolsalt õppekava teiste distsipliinide, praktiliste näidetega   
Õpikeskkonna kujundamine (B.2.2)    
arvestan õppija eripära vastavalt õpiväljunditele; toetan kolleege õpikeskkonna loomisel; tegutsen ohu ja esmaabi vajaduse korral vastavalt organisatsioonis kehtestatud nõuetele; lahendan probleeme, kaasates vajadusel kolleege, spetsialiste ja lapsevanemaid; kujundan tehnoloogiarikka õpikeskkonna lähtuvalt õpiväljunditest ja kasutatavast meetodist, arvestades sihtrühma eripära; hoian end kursis õpikeskkonna kujundamist toetavate võimalustega; kasutan innovaatilisi õpikeskkondi ning julgustan ja juhendan kolleege nende kasutamisel; teen ettepanekuid õpikeskkonna parendamiseks/ uuendamiseksToetan keskkonna arendusel   Pakun mitmekesist tehnoloogilist õpikeskkonda Innovaatilised lahendused ja vahendid     
arvestan oma tegevuses grupi mõju iga liikme õpimotivatsioonile, õppimise tulemuslikkusele ja üldinimlike väärtuste ning hoiakute kujunemisele; toetan oma tegevuse ja isikliku eeskujuga väärtushoiakute kujunemist; suunan grupiprotsesse õppijate arengut soodustava keskkonna loomiseks, arvestades sihtrühma eripära; algatan ja juhin tegevusi grupis, kasutades konfliktolukordi eneserefleksiooni käigus õppimise allikanaJah, motiveerin ja võrdlen, aitan tegutseda grupina   Rõhutan õpilastele õppimise vajadust ja suunan, et nad oleksid   
järgin töötervishoiu ja tööohutuse nõudeid; osalen riskianalüüsi ja tööohutuse juhendite koostamisel    
 Õppimise ja õppija arengu toetamine (B.2.3)      
selgitan välja õppija ja/või õppegrupi arenguvajadused, lähtudes õppija eripärast, kaasates õppijaid ja kolleege; selgitan välja õppija ja/või õppegrupi õpivajadused, arvestades varasemat õpi- ja töökogemust, sh üldoskusi, kaasates õppijaid ja kolleege; analüüsin saadud tulemusi õppetegevuse kavandamiseks; toetan õppija arengut läbi õpetaja ja õppija ühise arutelu ja refleksiooni    
teavitan õppijaid õppe eesmärkidest, oodatavatest õpiväljunditest, õppesisust ja hindamisest lähtuvalt õppekavast    
kogun ja analüüsin kvalitatiivsete ja kvantitatiivsete meetoditega andmeid õppijate arengu ja motivatsiooni kohta; märkan õppija erisusi ja hariduslike erivajaduste korral koostan individuaalse õppekava koostöös õppija ja tugispetsialistidega; rakendan individuaalset õppekava lähtuvalt õppija vajadustest; viin läbi õppetunni, lähtudes rakenduskavast, kasutades õppija arengut toetavaid õppe- ja hindamismeetodeid, töövõtteid, materjale ja vahendeid; lõimin õppeprotsessis teoreetilist ja praktilist õpet ning üld- ja võtmepädevusi; motiveerin õppima, pakkudes õpitava erialaga seotud õppeülesandeid, arvestades varasemaid teadmisi ja oskusi ning luues eduelamuse igale õppijale; nõustan kolleege õppija arengu toetamisel    
selgitan õppijatele hindamise põhimõtteid lähtuvalt õppekorralduslikest dokumentidest ja rakenduskavast; annan õppijatele õpiväljundite saavutamise kohta motiveerivat ja arengut toetavat tagasisidet ja individuaalseid soovitusi kogu õppeprotsessi vältel, arvestades hindamiskriteeriume; kasutan hindamismeetodeid põhjendatult ja tagasidest lähtuvalt; hindan õppija õpiväljundite saavutamist, lähtudes väljundipõhise hindamise põhimõtetest ja kasutan aja- ja asjakohaseid hindamismeetodeid; analüüsin tagasisidest lähtuvalt hindamismeetodite ja –kriteeriumide asjakohasust õppija õpiväljundite saavutamisel; vajadusel täiendan rakenduskava koostöös kolleegidega; nõustan kolleege hindamismeetodite kasutamisel ja hindamiskriteeriumide sõnastamisel, arvestades õppekava eesmärke, õpiväljundeid ja õppijate eripära    
korraldan osapoolte õpieesmärkidest, õppe sisust, õppekorraldusest, hindamisest, huvitegevuse võimalustest, tugiteenustest, praktikakorraldusest jne informeerimiseks üritusi (nt lapsevanemate koosolek, kovisioon, koostööpartnerite ümarlaud); kaasan õppijaid jt osapooli õpitegevusse, tagasisidesse ja hindamisse, kasutades erinevaid meetodeid, olles ise eestvedajaks; nõustan kolleege osapoolte kaasamiseksKorraldan võimaluse üritusi, eriti kui keskkond seda võimaldab   
Refleksioon ja professionaalne enesearendamine (B.2.4)    
reflekteerin oma tööd, tuues välja õnnestumised ja arenguvajadused, kasutades erinevaid refleksioonimeetodeid; reflekteerin oma tööd regulaarselt koos õppijate, kolleegide, juhiga; analüüsin järjepidevalt oma tegevust, lähtuvalt õpetajale kehtestatud kompetentsusnõuetest ning toetudes refleksioonile ja tagasisidele; sean endale konkreetseid arengueesmärke, lähtudes enese arenguvajadustest; uurin erinevaid meetodeid (sh juhtumiuuring, tegevusuuring) kasutades õppe-kasvatustööga seotud probleeme    
koostan mitmekülgse digitaalse arengumapi õpetajatöö ning eri-ja kutsealase tegevuse ja arengu kohta; täiendan arengumappi regulaarselt; teen arengumappi koondatud metoodilised materjalid ja uurimistöö tulemused kättesaadavaks kolleegidele    
hoian end järjepidevalt kursis eri-ja kutseala arengutega ja parimate praktikatega, kasutades neid oma töös ja jagades neid kolleegidega; arendan oma erialaseid teadmisi nt tehes ettekandeid erialakonverentsidel, infopäevadel, avaldades artikleid, töötades läbi erialast kirjandust; arendan oma erialaseid kompetentse (sh stažeerib ettevõttes), lähtudes oma arenguvajadustest ja –eesmärkidest    
õpin kolleegide parimatest praktikatest; jagan ja arutan kolleegidega erialaseid ja õpetajatöö kogemusi; nõustan kolleege tööalaselt; koolitan kolleege, lähtudes nende koolitusvajadustest    
Erialaõppe arendamine (B.2.5)    
juhin õppekava koostamise töörühma koolis, arvestades sihtrühma ja eriala arengut ning kaasates kolleege, tööandjate esindajaid jt sotsiaalseid partnereid; nõustan ja toetan kolleege regulaarselt ja eesmärgipäraselt õppekava rakenduskavade koostamisel    
korraldan erialaseid võistlusi ja konkursse; valmistan ette õppija riiklikul või rahvusvahelisel tasandil võistlustel osalemiseks, lähtudes võistlusjuhendist ja õppija eripärast    
koostan uut õpivara, toetudes eriala arengule, tehnoloogia uuendustele ja kaasaja pedagoogilisele teadmusele, kasutades sobivaid haridustehnoloogilisi vahendeid ja võimalusi; kasutan digiõppeks sobivaid keskkondi ja õppemeetodeid; jagan õpivara kolleegidega; koostan ja uuendab metoodilisi materjale/juhendeid, arvestades eriala arengut ja haridussuundumusi ning tuginedes parimatele praktikatele; jagan praktilisi kogemusi, kasutades erinevaid meetodeid (nt lahtiste tundide andmine, võrgustikes tutvustamine)    
algatan erialaseid projekte või arendustegevusi, lähtudes eriala arendusvajadustest; loon projekti- või arendusmeeskonna ning juhin selle tööd; toetan meeskonnasisest ja -välist koostööd; vastutan projekti tulemuslikkuse ja tegevuste eest    
valin tehnoloogiaid erialaõppes kasutamiseks ning analüüsin nende kasutamise vajalikkust; kasutan erialaõppes kaasaegseid ja/või innovaatilisi tehnoloogiaid; julgustan ja nõustan kolleege nende kasutamisel; arendan erialaõppe tehnoloogiaid ja juurutab neid erialaõppes    
kavandan ja juhin õppekavarühma arendamise ja/või kvaliteedijuhtimise protsessi (nt sisehindamine, akrediteerimine) lähtuvalt kooli arengukava eesmärkidest ja tegevuskavast; teen ettepanekuid koolikorralduslike dokumentide aja- ja asjakohastamiseks ning uuendusteks organisatsioonis    
osalen erialastes võrgustikes lähtuvalt õppekavarühma arengueesmärkidest; arendan erialaõpet, andes sisendit ja tagasisidet koostöövõrgustikes; jagan erialavõrgustikest saadud informatsiooni kolleegidega    
hoian end järjepidevalt kursis uusimate eri- ja kutseala arengutega, arvestades eri-/ kutsealase teadmuse, teaduspõhisuse ja parimate praktikatega ning jagan neid kolleegidega; nõustan kolleege parimate praktikate kasutamisel; arendan oma erialaseid kompetentse    
Kutseõppe maine kujundamine (B.2.6)    
avalikkuse teavitamiseks korraldan regulaarselt eriala ja kutseõpet tutvustavaid üritusi (kutsevõistlused, õpitoad, seminarid, infopäevad jne) organisatsioonis ja väljaspool seda; propageerin kutseõpet erinevaid infokanaleid kasutades; avaldan kirjutisi või ettekandeid eriala ning kutseõppe teemadelTööandjatele, kolleegidele   
osalen organisatsiooni kultuuri kujundamise protsessis, kandes organisatsiooni väärtusi ja andes neid edasi õppijatele ning koostööpartneritele; pakun lahendusi organisatsiooni kultuuri arendamiseks ning teen konstruktiivseid ettepanekuid; innustan traditsioonide järgimist kooliperes    
Kolleegide toetamine (B.2.7)    
juhendan õpetajakoolituse pedagoogilist praktikat lähtuvalt praktika eesmärgist ja praktikandi vajadustest    
nõustan kolleege lähtuvalt vajadusest; kavandan ja viin läbi täienduskoolitusi kolleegidele lähtuvalt kooli arengueesmärkidest ja koolitusplaanist    
toetan juhendatavat kolleegi kooli ja õpetajatööga kohanemisel lähtuvalt tema arenguvajadustes; hindan juhendatava kolleegi erialase ja pedagoogilise täienduskoolituse vajadust ning teen asjakohaseid ettepanekuid täienduskoolituseks otsesele juhile; analüüsin ja hindan kolleegi tööalast tegevust, annan kolleegile toetavat tagasisidet    
VALITAVAD KOMPETENTSID    
Praktika korraldamine (B.2.8)    
koostan õppekavarühma praktikakorralduse kava; osalen praktikakoha sobivuse hindamisel; teavitan praktikakohti eelseisvast praktikast, praktika eesmärkidest, õpiväljunditest ja hindamisest; nõustan kolleege praktika ettevalmistamisel; korraldan koostööseminare, kaasates kõiki osapooli;    
analüüsin praktika õpiväljundite saavutamist ja hindamiskriteeriumite, -meetodite sobivust praktika hindamisel, vajadusel algatan õppekava muudatusi; analüüsin ja hindan praktikakorraldust, koostan selle kohta aruande ning algatan muudatusi praktikakorralduses    
Juhtimine ja eestvedamine (B.2.9)    
sean eesmärgid lähtuvalt visioonist ja loon sellest tulenevalt meeskonna; juhin meeskonda või töögruppi eesmärgipäraselt; motiveerin ja innustan meeskonnakaaslasi või töögrupi liikmeid, kaasan kolleege; delegeerin ja jagan meeskonnaliikmetele tööülesandeid otstarbekalt ning annan selgeid juhiseid; langetan asjakohaseid otsuseid, võtan vastutuse otsuste, tegevuste ja tulemuste eest; annan asjakohast tagasisidet; võtan vastutuse enda ja meeskonna eest    
algatan ja käivitan tegevused lähtuvalt eesmärkidest; planeerin ja leian ressursid tegevuste läbiviimiseks; jälgin tegevuste läbiviimist, vajadusel kavandan muudatusi; analüüsin ja hindan tegevusi ning tulemusi, annan tagasisidet; korraldan probleemide lahendamise    
Täiskasvanute täienduskoolituse läbiviimine (B.2.10)      
selgitan välja täienduskoolitusel osalejate koolitusvajadused, lähtudes õppijate/grupi eripärast, arvestades varasemat õpi- ja töökogemust, sh üldoskusi, kaasates õppijaid ja kolleege; analüüsin koolitusvajadusi täienduskoolituse kavandamiseks    
koostan täienduskoolituse kava, arvestades õppijate eripära ja kaasates kolleege; kavandan täienduskoolituse lähtuvalt koolituskavast ja õppijate eripärast, valides täienduskoolituse läbiviimiseks asja- ja ajakohased õppematerjalid ning tagades nende õigeaegse olemasolu ja kavandades koolituskavast lähtuvalt õpikeskkonna ning õppe- ja hindamismeetodid; analüüsin, kohandan ja parendan koostöös kolleegidega koolituskava, arvestades sihtrühma vajadusi; toetan kolleege õppetegevuse kavandamisel    
viin täienduskoolituse läbi, lähtudes kavandatust ning õpi- või töökeskkonna eripärast, ohutusnõuetest ja õppijate/ sihtrühma eripärast; juhin õppeprotsessi, tehes sellesse vastavalt õppijate edasijõudmisele vajalikke muudatusi; jälgin grupiprotsesside kujunemist ja rakendan mitmekesiseid võtteid õppimist toetava koostööõhkkonna loomiseks, sh konflikti ennetavaid- ja konstruktiivse lahendamise võtteid; pakun õppijaile tuge õpioskuste omandamisel, juhendades iseseisvat õppimist; analüüsin täienduskoolituse läbiviimise protsessi ning sellest tulenevalt teen ettepanekuid täienduskoolituse parendamiseks; nõustan ja koolitan kolleege täienduskoolituse läbiviimisel    
kogun tagasisidet õppijatelt, kaaskoolitajatelt ja teistelt sidusgruppide liikmetelt, valides selleks sobivaimad meetodid, juhindudes tagasiside kogumise ja andmise teoreetilistest alustest, metoodikatest ja headest tavadest; tagasisidest lähtuvalt teen muudatusi oma koolituste läbiviimise protsessis; analüüsin koolitustegevust ja täienduskoolituse tulemuslikkust enda professionaalse arengu toetamiseks, edasise tegevuse planeerimiseks ning koolitustegevuse arendamiseks    
Hariduslike erivajadustega (HEV) õppija toetamine õppeprotsessis (B.2.11)      
märkan õppija hariduslikku erivajadust ning algatan koostöö tugispetsialistidega/kolleegidega    
hindan HEV õppija erilist õpivajadust, erialaseid võimeid ja huvisid koostöös tugispetsialistide ja kolleegidega; planeerin õppetegevust, lähtudes HEV õppija eripärast; nõustan kolleege HEV õppija erialaste võimete ja huvide väljaselgitamiseks ning juhendan õppetegevuse planeerimisel    
toetan HEV õppija toimetulekut õppeprotsessis tervikuna (lõimimine, õpiprotsessi kui terviku struktureerimine õppija jaoks); kohandan õppekava, arvestades HEV õppija individuaalset eripära; kohandan õppematerjali; valin ja kasutan erinevaid meetodeid, lähtudes õppija erivajadustest, nõustan kolleege; annan HEV õppijale jt osapooltele tagasisidet õppija arengu kohta; nõustan kolleege ja praktikante HEV õppija toetamisel; toetan HEV õppijat ja osalen tema ülemineku protsessis kutseõppest tööellu; teen koostööd osapooltega (sh nõustamine) HEV õppija arengu toetamiseks    
informeerin vajadusest teha muudatusi või kohandusi õpikeskkonnas vastavalt õppija erivajadusele; kohandan õpikeskkonda vastavalt võimalustele või teen otsesele juhile ettepaneku õpikeskkonna kohandamiseks lähtuvalt HEV õppija vajadustest; nõustan kolleege õpikeskkonna HEV õppija vajadustele vastavaks kohandamisel    

[1] TalTech (2018). Akadeemilise karjääri korralduse määrus. https://portal-int.taltech.ee/sites/default/files/2020-05/Akad_ametijuhend_est.pdf?_ga=2.112662020.1838380755.1617958871-341702375.1617090730

[2] TLÜ ja Õpetajate Liit. http://www.opetajateliit.ee/?page_id=1300