ENESEANALÜÜS
Kokkuvõte:
Taltech akadeemiliste pädevuste maatriks
IGIP ja (tegemata)
Primus mudel (tegemata)
Kutseõpetaja kutsetunnistuse taotlemiseks täidetav eneseanalüüs.
AKADEEMILISTE PÄDEVUSTE ANALÜÜS
Analüüs on koostatud vastavalt TalTech akadeemilise karjääri korralduse määruse[1] (2018) alusel.
§ 5. Akadeemiliste töötajate põhiülesanded
(1) Akadeemiliste töötajate põhiülesanded on:
1) teadustöö ja sellega seotudarendustegevus;
2) õppetöö ja õppearendustegevus;
3) muu teadus- ja õppetööga kaasnev tegevus.
Õppeprotsessi planeerimine (B.2.1) | Koolitus | |||
(1) Akadeemiliste töötajate pädevused | ||||
1) teadustööalane pädevus – pädevus täita töölepingus ja ametijuhendis ette nähtud teadustöö ja sellega seotud arendustegevuse ülesandeid; | ||||
1) fundamentaal- või rakenduslik uurimistöö; 2) teadus- ja arendustegevuse tulemuste publitseerimine; 3) osavõtt teaduskonverentsidest; 4) teaduslepingute täitmine; 5) töö eksperdina oma erialal; 6) doktoriõppe üliõpilaste juhendamine; 7) teadustöö tulemuste rakendamine rakenduslike lepingute ja konsultatsioonide kaudu; 8) leiutustegevus jms. | Olen teadustööd teinud 2007-2017 ülikoolides ning alates 2017 kuni tänaseni peamiselt rakendusuuringute projektides. Samas olen pädev nii akadeemiliseks teadustööks, kirjutamiseks, juhendamiseks | |||
1) osalemine teadusorganisatsioonilises tegevuses; 2) teadus- ja arendustegevuseks vajaliku finantseerimise taotlemine; 3) teiste teadus- ja arendusasutuste ning äriühingute ja organisatsioonidega koostöö | ||||
2) õpetamispädevused – pedagoogilised, didaktilised, ainealased ja hindamisalased pädevused; | ||||
Õppetöö: 1) kontaktõpe, mis sisaldab õppejõu auditoorset tööd (loeng, seminar, praktikum, harjutus, labor jms) ja tööd e-õppe keskkonnas; 2) I ja II2 astme üliõpilaste juhendamine (konsultatsioonid, juhendamine õppeainetes millel puudub kontaktõpe, projektide juhendamine jms); 3) I ja II astme üliõpilaste lõputööde juhendamine; 4) praktikate juhendamine; 5) üliõpilaste õpitegevuse kontroll (eksamite ja arvestuste vastuvõtmine, eksami-, kodu- ja kontrolltööde läbivaatamine, osavõtt eksami- ja kaitsmiskomisjonide tööst; üliõpilastööde oponeerimine ja retsenseerimine jms); 6) täienduskoolitus jms. | ||||
Õppearendustegevus: (5) Õppearendustegevus on: 1) õppetöö metoodiline ettevalmistamine; 2) uute õppematerjalide ja -vahendite loomine, sh e-õppe materjalid; 3) laboratoorse baasi arendamine; 4) õppeprogrammide ja -ainete koostamine ja uuendamine; 5) uute õpetamismeetodite juurutamine; 6) osalemine õppetegevuse kavandamise ja korraldamisega seotud komisjonide ja töörühmade töös jms. | ||||
Muu teadus- ja õppetööga kaasnev tegevus: 1) õppeprogrammide juhtimine; 2) oma eriala (kutseala) populariseerimine; 3) osalemine ülikooli ja tema struktuuriüksuste nõukogude ja ülikooli teiste kollegiaalsete otsustuskogude ning komisjonide töös; 4) osalemine ülikooliväliste akadeemiliste jt kogude ning komisjonide | ||||
3) inglise keele oskus – nõutav vähemalt tasemel B21, soovitavalt tasemel C1; | ||||
4) haridustehnoloogiline pädevus – akadeemiline töötaja valib ja kasutab ajakohaseid infotehnoloogilisi vahendeid oma õppe- ja teadustöö toetamiseks; | ||||
5) muud pädevused – organisatsioonilised, juhtimisalased, suhtlemisalased ja ühiskondlikud pädevused. | ||||
(2) Akadeemilised töötajad arendavad pidevalt tööks vajalikke pädevusi. | ||||
Olen läbinud STEM õpetaja täiendusõppe programmi |
1.2 KUTSEÕPETAJA ENESEANALÜÜS
Eneseanalüüs põhineb kutseõpetaja kutsestandardi mudelil[2]:
Analüüsitav hindamiskriteerium | Selgitused ja näited kompetentside rakendamisest, | viited tõendusmaterjalidele | kellega | millal |
KOHUSTUSLIKUD KOMPETENTSID | ||||
Õppeprotsessi planeerimine (B.2.1) | ||||
planeerin koostöös kolleegidega oma tegevused õppeaastaks, arvestades tööülesandeid ja organisatsiooni tööplaani/tegevuskava ning kaasates kolleege; teen ettepanekuid organisatsiooni tööplaani täiendamiseks | 2016-2017, 2017-2018 koordineerisin kogu Valgamaa KÕK õppekavast. 2018-2019 ja 2017-2018 TTHK õppekavast | TTHK, VKOK | 2016-2019 | |
kavandan õppetegevust lähtuvalt õppekavast ja sellega seonduvatest dokumentidest, iseseisva töö, praktika ja teooria osakaalust; kaasan kolleege kohandab või koostan nõuetekohase rakenduskava, arvestades sihtrühma ja lõimingu aspekte; juhin õppekava arendusega seotud töörühma tegevusi; toetan kolleege õppetegevuse kavandamisel; tagan õppetegevuse läbiviimiseks vajalike õppematerjalide õigeaegse olemasolu; valin õppetööks asja- ja ajakohase õppevara, lähtudes õppekavast; planeerin õppekava õpiväljunditest lähtuva hindamise | Olen õppekava arendanud kolmel korral Materjalide osas otsin alati uusi materjale juurde Hindamine alati õiglane ja sihtgrupi-põhiselt motiveeriv | VKOK TTHK JKHK TÜ ja TTÜ | 2016-2019 2020-2021 2007-2011 Al 2012 | |
planeerin õppetunni, lähtudes õppekavast ja tunni ülesehituse loogikast; püstitan tunni eesmärgi lähtuvalt õppekava ja mooduli õpiväljunditest, arvestades võtmepädevusi ja eriala- ning üldõpingute lõimingut; valin õpiväljunditest, sihtrühmast ja lõimingust lähtuvalt õppemeetodid; valin tunni läbiviimiseks vajalikud metoodilised ning muud õppematerjalid; planeerin õpiväljunditest lähtuva hindamise; toetan kolleege õppetundide ettevalmistamisel | Planeerin tunde, igal korral kava ei koosta siiski Lõimin hoolsalt õppekava teiste distsipliinide, praktiliste näidetega | |||
Õpikeskkonna kujundamine (B.2.2) | ||||
arvestan õppija eripära vastavalt õpiväljunditele; toetan kolleege õpikeskkonna loomisel; tegutsen ohu ja esmaabi vajaduse korral vastavalt organisatsioonis kehtestatud nõuetele; lahendan probleeme, kaasates vajadusel kolleege, spetsialiste ja lapsevanemaid; kujundan tehnoloogiarikka õpikeskkonna lähtuvalt õpiväljunditest ja kasutatavast meetodist, arvestades sihtrühma eripära; hoian end kursis õpikeskkonna kujundamist toetavate võimalustega; kasutan innovaatilisi õpikeskkondi ning julgustan ja juhendan kolleege nende kasutamisel; teen ettepanekuid õpikeskkonna parendamiseks/ uuendamiseks | Toetan keskkonna arendusel Pakun mitmekesist tehnoloogilist õpikeskkonda Innovaatilised lahendused ja vahendid | |||
arvestan oma tegevuses grupi mõju iga liikme õpimotivatsioonile, õppimise tulemuslikkusele ja üldinimlike väärtuste ning hoiakute kujunemisele; toetan oma tegevuse ja isikliku eeskujuga väärtushoiakute kujunemist; suunan grupiprotsesse õppijate arengut soodustava keskkonna loomiseks, arvestades sihtrühma eripära; algatan ja juhin tegevusi grupis, kasutades konfliktolukordi eneserefleksiooni käigus õppimise allikana | Jah, motiveerin ja võrdlen, aitan tegutseda grupina Rõhutan õpilastele õppimise vajadust ja suunan, et nad oleksid | |||
järgin töötervishoiu ja tööohutuse nõudeid; osalen riskianalüüsi ja tööohutuse juhendite koostamisel | ||||
Õppimise ja õppija arengu toetamine (B.2.3) | ||||
selgitan välja õppija ja/või õppegrupi arenguvajadused, lähtudes õppija eripärast, kaasates õppijaid ja kolleege; selgitan välja õppija ja/või õppegrupi õpivajadused, arvestades varasemat õpi- ja töökogemust, sh üldoskusi, kaasates õppijaid ja kolleege; analüüsin saadud tulemusi õppetegevuse kavandamiseks; toetan õppija arengut läbi õpetaja ja õppija ühise arutelu ja refleksiooni | ||||
teavitan õppijaid õppe eesmärkidest, oodatavatest õpiväljunditest, õppesisust ja hindamisest lähtuvalt õppekavast | ||||
kogun ja analüüsin kvalitatiivsete ja kvantitatiivsete meetoditega andmeid õppijate arengu ja motivatsiooni kohta; märkan õppija erisusi ja hariduslike erivajaduste korral koostan individuaalse õppekava koostöös õppija ja tugispetsialistidega; rakendan individuaalset õppekava lähtuvalt õppija vajadustest; viin läbi õppetunni, lähtudes rakenduskavast, kasutades õppija arengut toetavaid õppe- ja hindamismeetodeid, töövõtteid, materjale ja vahendeid; lõimin õppeprotsessis teoreetilist ja praktilist õpet ning üld- ja võtmepädevusi; motiveerin õppima, pakkudes õpitava erialaga seotud õppeülesandeid, arvestades varasemaid teadmisi ja oskusi ning luues eduelamuse igale õppijale; nõustan kolleege õppija arengu toetamisel | ||||
selgitan õppijatele hindamise põhimõtteid lähtuvalt õppekorralduslikest dokumentidest ja rakenduskavast; annan õppijatele õpiväljundite saavutamise kohta motiveerivat ja arengut toetavat tagasisidet ja individuaalseid soovitusi kogu õppeprotsessi vältel, arvestades hindamiskriteeriume; kasutan hindamismeetodeid põhjendatult ja tagasidest lähtuvalt; hindan õppija õpiväljundite saavutamist, lähtudes väljundipõhise hindamise põhimõtetest ja kasutan aja- ja asjakohaseid hindamismeetodeid; analüüsin tagasisidest lähtuvalt hindamismeetodite ja –kriteeriumide asjakohasust õppija õpiväljundite saavutamisel; vajadusel täiendan rakenduskava koostöös kolleegidega; nõustan kolleege hindamismeetodite kasutamisel ja hindamiskriteeriumide sõnastamisel, arvestades õppekava eesmärke, õpiväljundeid ja õppijate eripära | ||||
korraldan osapoolte õpieesmärkidest, õppe sisust, õppekorraldusest, hindamisest, huvitegevuse võimalustest, tugiteenustest, praktikakorraldusest jne informeerimiseks üritusi (nt lapsevanemate koosolek, kovisioon, koostööpartnerite ümarlaud); kaasan õppijaid jt osapooli õpitegevusse, tagasisidesse ja hindamisse, kasutades erinevaid meetodeid, olles ise eestvedajaks; nõustan kolleege osapoolte kaasamiseks | Korraldan võimaluse üritusi, eriti kui keskkond seda võimaldab | |||
Refleksioon ja professionaalne enesearendamine (B.2.4) | ||||
reflekteerin oma tööd, tuues välja õnnestumised ja arenguvajadused, kasutades erinevaid refleksioonimeetodeid; reflekteerin oma tööd regulaarselt koos õppijate, kolleegide, juhiga; analüüsin järjepidevalt oma tegevust, lähtuvalt õpetajale kehtestatud kompetentsusnõuetest ning toetudes refleksioonile ja tagasisidele; sean endale konkreetseid arengueesmärke, lähtudes enese arenguvajadustest; uurin erinevaid meetodeid (sh juhtumiuuring, tegevusuuring) kasutades õppe-kasvatustööga seotud probleeme | ||||
koostan mitmekülgse digitaalse arengumapi õpetajatöö ning eri-ja kutsealase tegevuse ja arengu kohta; täiendan arengumappi regulaarselt; teen arengumappi koondatud metoodilised materjalid ja uurimistöö tulemused kättesaadavaks kolleegidele | ||||
hoian end järjepidevalt kursis eri-ja kutseala arengutega ja parimate praktikatega, kasutades neid oma töös ja jagades neid kolleegidega; arendan oma erialaseid teadmisi nt tehes ettekandeid erialakonverentsidel, infopäevadel, avaldades artikleid, töötades läbi erialast kirjandust; arendan oma erialaseid kompetentse (sh stažeerib ettevõttes), lähtudes oma arenguvajadustest ja –eesmärkidest | ||||
õpin kolleegide parimatest praktikatest; jagan ja arutan kolleegidega erialaseid ja õpetajatöö kogemusi; nõustan kolleege tööalaselt; koolitan kolleege, lähtudes nende koolitusvajadustest | ||||
Erialaõppe arendamine (B.2.5) | ||||
juhin õppekava koostamise töörühma koolis, arvestades sihtrühma ja eriala arengut ning kaasates kolleege, tööandjate esindajaid jt sotsiaalseid partnereid; nõustan ja toetan kolleege regulaarselt ja eesmärgipäraselt õppekava rakenduskavade koostamisel | ||||
korraldan erialaseid võistlusi ja konkursse; valmistan ette õppija riiklikul või rahvusvahelisel tasandil võistlustel osalemiseks, lähtudes võistlusjuhendist ja õppija eripärast | ||||
koostan uut õpivara, toetudes eriala arengule, tehnoloogia uuendustele ja kaasaja pedagoogilisele teadmusele, kasutades sobivaid haridustehnoloogilisi vahendeid ja võimalusi; kasutan digiõppeks sobivaid keskkondi ja õppemeetodeid; jagan õpivara kolleegidega; koostan ja uuendab metoodilisi materjale/juhendeid, arvestades eriala arengut ja haridussuundumusi ning tuginedes parimatele praktikatele; jagan praktilisi kogemusi, kasutades erinevaid meetodeid (nt lahtiste tundide andmine, võrgustikes tutvustamine) | ||||
algatan erialaseid projekte või arendustegevusi, lähtudes eriala arendusvajadustest; loon projekti- või arendusmeeskonna ning juhin selle tööd; toetan meeskonnasisest ja -välist koostööd; vastutan projekti tulemuslikkuse ja tegevuste eest | ||||
valin tehnoloogiaid erialaõppes kasutamiseks ning analüüsin nende kasutamise vajalikkust; kasutan erialaõppes kaasaegseid ja/või innovaatilisi tehnoloogiaid; julgustan ja nõustan kolleege nende kasutamisel; arendan erialaõppe tehnoloogiaid ja juurutab neid erialaõppes | ||||
kavandan ja juhin õppekavarühma arendamise ja/või kvaliteedijuhtimise protsessi (nt sisehindamine, akrediteerimine) lähtuvalt kooli arengukava eesmärkidest ja tegevuskavast; teen ettepanekuid koolikorralduslike dokumentide aja- ja asjakohastamiseks ning uuendusteks organisatsioonis | ||||
osalen erialastes võrgustikes lähtuvalt õppekavarühma arengueesmärkidest; arendan erialaõpet, andes sisendit ja tagasisidet koostöövõrgustikes; jagan erialavõrgustikest saadud informatsiooni kolleegidega | ||||
hoian end järjepidevalt kursis uusimate eri- ja kutseala arengutega, arvestades eri-/ kutsealase teadmuse, teaduspõhisuse ja parimate praktikatega ning jagan neid kolleegidega; nõustan kolleege parimate praktikate kasutamisel; arendan oma erialaseid kompetentse | ||||
Kutseõppe maine kujundamine (B.2.6) | ||||
avalikkuse teavitamiseks korraldan regulaarselt eriala ja kutseõpet tutvustavaid üritusi (kutsevõistlused, õpitoad, seminarid, infopäevad jne) organisatsioonis ja väljaspool seda; propageerin kutseõpet erinevaid infokanaleid kasutades; avaldan kirjutisi või ettekandeid eriala ning kutseõppe teemadel | Tööandjatele, kolleegidele | |||
osalen organisatsiooni kultuuri kujundamise protsessis, kandes organisatsiooni väärtusi ja andes neid edasi õppijatele ning koostööpartneritele; pakun lahendusi organisatsiooni kultuuri arendamiseks ning teen konstruktiivseid ettepanekuid; innustan traditsioonide järgimist kooliperes | ||||
Kolleegide toetamine (B.2.7) | ||||
juhendan õpetajakoolituse pedagoogilist praktikat lähtuvalt praktika eesmärgist ja praktikandi vajadustest | ||||
nõustan kolleege lähtuvalt vajadusest; kavandan ja viin läbi täienduskoolitusi kolleegidele lähtuvalt kooli arengueesmärkidest ja koolitusplaanist | ||||
toetan juhendatavat kolleegi kooli ja õpetajatööga kohanemisel lähtuvalt tema arenguvajadustes; hindan juhendatava kolleegi erialase ja pedagoogilise täienduskoolituse vajadust ning teen asjakohaseid ettepanekuid täienduskoolituseks otsesele juhile; analüüsin ja hindan kolleegi tööalast tegevust, annan kolleegile toetavat tagasisidet | ||||
VALITAVAD KOMPETENTSID | ||||
Praktika korraldamine (B.2.8) | ||||
koostan õppekavarühma praktikakorralduse kava; osalen praktikakoha sobivuse hindamisel; teavitan praktikakohti eelseisvast praktikast, praktika eesmärkidest, õpiväljunditest ja hindamisest; nõustan kolleege praktika ettevalmistamisel; korraldan koostööseminare, kaasates kõiki osapooli; | ||||
analüüsin praktika õpiväljundite saavutamist ja hindamiskriteeriumite, -meetodite sobivust praktika hindamisel, vajadusel algatan õppekava muudatusi; analüüsin ja hindan praktikakorraldust, koostan selle kohta aruande ning algatan muudatusi praktikakorralduses | ||||
Juhtimine ja eestvedamine (B.2.9) | ||||
sean eesmärgid lähtuvalt visioonist ja loon sellest tulenevalt meeskonna; juhin meeskonda või töögruppi eesmärgipäraselt; motiveerin ja innustan meeskonnakaaslasi või töögrupi liikmeid, kaasan kolleege; delegeerin ja jagan meeskonnaliikmetele tööülesandeid otstarbekalt ning annan selgeid juhiseid; langetan asjakohaseid otsuseid, võtan vastutuse otsuste, tegevuste ja tulemuste eest; annan asjakohast tagasisidet; võtan vastutuse enda ja meeskonna eest | ||||
algatan ja käivitan tegevused lähtuvalt eesmärkidest; planeerin ja leian ressursid tegevuste läbiviimiseks; jälgin tegevuste läbiviimist, vajadusel kavandan muudatusi; analüüsin ja hindan tegevusi ning tulemusi, annan tagasisidet; korraldan probleemide lahendamise | ||||
Täiskasvanute täienduskoolituse läbiviimine (B.2.10) | ||||
selgitan välja täienduskoolitusel osalejate koolitusvajadused, lähtudes õppijate/grupi eripärast, arvestades varasemat õpi- ja töökogemust, sh üldoskusi, kaasates õppijaid ja kolleege; analüüsin koolitusvajadusi täienduskoolituse kavandamiseks | ||||
koostan täienduskoolituse kava, arvestades õppijate eripära ja kaasates kolleege; kavandan täienduskoolituse lähtuvalt koolituskavast ja õppijate eripärast, valides täienduskoolituse läbiviimiseks asja- ja ajakohased õppematerjalid ning tagades nende õigeaegse olemasolu ja kavandades koolituskavast lähtuvalt õpikeskkonna ning õppe- ja hindamismeetodid; analüüsin, kohandan ja parendan koostöös kolleegidega koolituskava, arvestades sihtrühma vajadusi; toetan kolleege õppetegevuse kavandamisel | ||||
viin täienduskoolituse läbi, lähtudes kavandatust ning õpi- või töökeskkonna eripärast, ohutusnõuetest ja õppijate/ sihtrühma eripärast; juhin õppeprotsessi, tehes sellesse vastavalt õppijate edasijõudmisele vajalikke muudatusi; jälgin grupiprotsesside kujunemist ja rakendan mitmekesiseid võtteid õppimist toetava koostööõhkkonna loomiseks, sh konflikti ennetavaid- ja konstruktiivse lahendamise võtteid; pakun õppijaile tuge õpioskuste omandamisel, juhendades iseseisvat õppimist; analüüsin täienduskoolituse läbiviimise protsessi ning sellest tulenevalt teen ettepanekuid täienduskoolituse parendamiseks; nõustan ja koolitan kolleege täienduskoolituse läbiviimisel | ||||
kogun tagasisidet õppijatelt, kaaskoolitajatelt ja teistelt sidusgruppide liikmetelt, valides selleks sobivaimad meetodid, juhindudes tagasiside kogumise ja andmise teoreetilistest alustest, metoodikatest ja headest tavadest; tagasisidest lähtuvalt teen muudatusi oma koolituste läbiviimise protsessis; analüüsin koolitustegevust ja täienduskoolituse tulemuslikkust enda professionaalse arengu toetamiseks, edasise tegevuse planeerimiseks ning koolitustegevuse arendamiseks | ||||
Hariduslike erivajadustega (HEV) õppija toetamine õppeprotsessis (B.2.11) | ||||
märkan õppija hariduslikku erivajadust ning algatan koostöö tugispetsialistidega/kolleegidega | ||||
hindan HEV õppija erilist õpivajadust, erialaseid võimeid ja huvisid koostöös tugispetsialistide ja kolleegidega; planeerin õppetegevust, lähtudes HEV õppija eripärast; nõustan kolleege HEV õppija erialaste võimete ja huvide väljaselgitamiseks ning juhendan õppetegevuse planeerimisel | ||||
toetan HEV õppija toimetulekut õppeprotsessis tervikuna (lõimimine, õpiprotsessi kui terviku struktureerimine õppija jaoks); kohandan õppekava, arvestades HEV õppija individuaalset eripära; kohandan õppematerjali; valin ja kasutan erinevaid meetodeid, lähtudes õppija erivajadustest, nõustan kolleege; annan HEV õppijale jt osapooltele tagasisidet õppija arengu kohta; nõustan kolleege ja praktikante HEV õppija toetamisel; toetan HEV õppijat ja osalen tema ülemineku protsessis kutseõppest tööellu; teen koostööd osapooltega (sh nõustamine) HEV õppija arengu toetamiseks | ||||
informeerin vajadusest teha muudatusi või kohandusi õpikeskkonnas vastavalt õppija erivajadusele; kohandan õpikeskkonda vastavalt võimalustele või teen otsesele juhile ettepaneku õpikeskkonna kohandamiseks lähtuvalt HEV õppija vajadustest; nõustan kolleege õpikeskkonna HEV õppija vajadustele vastavaks kohandamisel |
[1] TalTech (2018). Akadeemilise karjääri korralduse määrus. https://portal-int.taltech.ee/sites/default/files/2020-05/Akad_ametijuhend_est.pdf?_ga=2.112662020.1838380755.1617958871-341702375.1617090730
[2] TLÜ ja Õpetajate Liit. http://www.opetajateliit.ee/?page_id=1300