1.     ENESETUTVUSTUS ÕPETAMISE KONTEKTSTIS

MÄRKSÕNAD: õpetamine ja õppekavad

  • Õppekavade arendamine, õppeainete arendus
  • Õppeainete läbiviimine, õpetamine
  • Ülesannete koostamine, läbiviimine, koostöö (üli)õpilastega
  • Rakendusuuringud, uurimused ja projektiõpe
  • E-kursused ja videoloengud
  • Praktika ja praktikate juhendamine
  • Lõputööde juhendamine

1.1      ENESETUTVUSTUS KOOLITAMISES JA ÕPETAMISES

Olen koolitamise ja õppejõu-tööd teinud alates aastast 2007, mil asusin tööle Tartu Ülikooli Euroopa Kolledžisse. Selleks ajaks olin läbinud esimese õppeastme, ja samuti samas üksuses juba mõned täiskasvanutele suunatud magistriõppe täienduskursused läbinud.

Täiskasvanutele, professionaalidele suunatud tasuline avatud ülikooli õpe, mis toimus sessioonõppena, osaliselt veebipõhiste kursusena ning osaliselt välisoppejoude kaasates, oli väljakutse, kuid väga suureks aluseks sellele, mida täna ka muudes kohtades, sh. kutseõppe arendamisel ning õpetamisel ka samuti rakendanud olen.

MInu juhtimise alla tuli õppekavaarenduse projekt, kus tuli luua uus õppekava struktuur ning uued õppeained, mis vastaks tööturu ootustele. Kaasasime arendusse ja õpetamisesse tööandjad ning programm osutus edukaks. Oluline on märkida, et selle täiendatud magistriõppekava peamiseks sihtgrupiks oli (ja on tänaseni) juba valdkonnas töökogemusega ekspert.

Edasi liikusin Tallinna Tehnikaülikooli, kus sain oma teadmisi kogemusi õppekavaarenduse osas rakendada logistika bakalaureuse- ja magistriõppe õppekavadel. Ja taas, saime luua magistiõppekava kombinatsioonis tööandjatega ning töötavatele ekspertidele.

Kutseõppes õpetamiseni jõudsin läbi järgmise töökoha Tallinna Tehnikaülikooli Logistikainstituudis, kus arendasime taaskord väga nõudlikku programmi – ettevõtjaid õpetamisesse kaasava ja professionaale koolitava õhtuse õppe programmi elluviimine vajas ka muid nippe peale kava koostamise ja õppejõududega mehitamise.

Palju olen saanud ka tööst EBS Juhtimiskoolituse Keskuses, kus toimusid Executive MBA koolitused tippjuhtidele.

Olen olnud üliõpilasesinduses, mis on kasvatanud minust erinevate arvamuste ühendamise poole ja sõprusi luues oma eesmärgi saavutamist püüdleva inimese. Ei ole võimalik nõuda kelleltki asjast aru saamist olles jõupositsioonil, vaid ainult seletades, miks nõustumine või aru saamine on sellele kuulajale kasulik. Isegi kui ta lõpuks ei osale või hääletab vastu.

Olin enne ülikoolidesse tööle tulekut osalenud mitmetel noortevahetusel, mis suunatud kaasava noorteorganisatsiooni arendusse. Need on kõiki osalisi ära kuulava ning rakendava meetodiga lühikesed või suisa nädala pikkused visiidid, mille käigus saab tundma nii erinevate inimeste erinevaid õppimisviise kui ka erinevate kultuuride erinevusi (õigemini asjaolu, et erinevad ainult inimesed ning igas kultuuris võid leida väga erinevaid inimesi).

Minu koostöö Euroopa Liidu institutsioonide ja Eesti ametnikega õpetas mulle palju tööst erinevate raskete materjalidega, millest õppisin ka, et sama raske kui mulle on mõni keeruline direktiividerägastik, on mõnele õpilasele algteadmine mõnes õppemoodulis. See on intellektuaalne empaatia. Ja samas, et seda kõike saab siiski hoomama hakata ilma, et olla proffessionaalne.

 

Õpin praegu (2017/2018) doktorantuuris – logistika ja transport, et rakendada korraga logistika, transpordi, õigusruumi, ärijuhtimise ja IT küsimusi seoses transpordis kasutatavate dokumentide digitalhendustega asendamisega.

Alustasin 2017 sügisel ka kutseõpetaja magistriõppega, et saada lisatuge selleks, mida kutsekoolides kasutada vaja on ning samuti, et juba tehtud töö ning teadmised kinnistada ka vastava õpetaja-kraadiga. Selle õppekava läbimine töö, pere ja õpetamise kõrvalt on väga keeruline, kuid sellegipoolest minu suur motivatsioon. Ja just kutseõpetamise valdkonnas, sest arvan, et seal on moodsast õpetmaise ja õppekavade arenduse ning õpilastesse suhtumises väga palju teha.

Minu varasemad õpingud on seotud juba mainitud Euroopa Liidu asjadega (magistrikraad Euroopa Õpingud).

Sellele eelnes diplomiõppega turismi- ja hotelliettevõtluses, mis andis mitmekesise aluse tegevuseks ettevõtja, projektide multi-talendi ja interdistsiplinaarsusega.

Olen läbinud ka norra keele ja ühiskonnaõpetuse kursuse Norras Stavangeris (norra keele riigieksam 550 punkti 700st) ning õppinud Taanis Rahvaülikoolis. Need kaks põhjamaade kogemust on kindlasti andnud mõjutuse sellesse, mida pean heaks kooli ja õppimiskeskkonnaks ning mida õpetajana/õppejõuna proovin ise ka tekitada.

Noortevahetustes omandatud kaasav mõttelaad (eeskätt osalejana kogetu), on andnud oskuse olla kaasav ja märgata ning anda sõna ka neile, kes on tagasihoidlikumad, kes tunduvad eemal olevana või kes on mingil hetkel hoopis tõrksad või agressiivsed.

Kooliharidsuse sain Pärnus Sütevakas, mis on paljudes ringkondades tuttav kui tugevate väärtuste ja indiviidi toetava sisuga.

Algkooli s olin nõukogude reakoolis, mis andis ranguse, rivistuse ning viielisena oivikuks olemise tunde ning teadmise, et kui olla püüdlik ja positiivne, siis aidatakse isegi õpetajate poolt neid asju, mida ei oska, selgeks saada, mitte ei riielda või saadeta 2-ga koju olukorras, kus siis ei tuju ega ka arusaamist ikka ei teki.

1.2      TÖÖKOGEMUS HARIDUSASUTUSTES

Olen suurema osa oma aktiivsest karjäärist teinud erinevates haridus- ja kõrgharidusasutustest.

Peale ülikooli lõppu töötasin EBS Juhtimiskoolituse Keskuses, mis oli (ja on) Estonian Business Schooli täienduskoolituse keskus tippjuhtide ning keskastme juhtidele. Seal omandatud era-koolituste kvaliteeditaseme, müügi ja õppijatesse suhtumine kindlasti on mõjutanud seda, millest olen õppeasutustes töötades hiljem ka lähtunud või mida arvesse võtnud. Töökogemus erialaühenduse juhina (Eesti Euroopa Liikumine) andis kogemuse organisatsiooni ning suurte projektide juhtimisel, samuti tööst Euroopa Liiduga. See viis mu omakorda läbi valdkonna Tartu Ülikooli Euroopa Kolledžisse, kus asusin asedirektori tööülesannetes arendama ja rakendama õppekavaarendusprojekti ja programmijuhina ellu viima Euroopa Õpingute magistriõpet. Seal valitsenud tasulise avatud ülikooli üliõpilaste kohtlemine (kohvipausid, õppematerjalid, ajakavad ja õppesessiooni lisategevused) oli selle programmi edukusteguriks ning koos uuendatud õppeainete läbiviimise loogikaga (õppejõud+õppejõuks sobiv ning akadeemilise kraadiga praktik) rakendus ka tulemuslikum õppekava läbimine. Selle praktika ja kogemuse pinnalt läksin tööle Tallinna Tehnikaülikooli, kus sai tehtud õppekavareform logistika eriala bakalaureuse- ja magistriõppeprogrammidele. Alguses samuti osaliselt tasulisena pakutud magistriõpe viidi läbi just samal põhimõttel kui varasemates koolides – üliõpilast täiskasvanud koolitujana võttev ning praktikuid õppejõududena kasutav lähenemine tagas kvaliteedi tõusu, suurema rahulolu ning kõrgema lõpetajate protsendi. Töökogemust õppeainete arenduses ja õppekavade arenduses rakendasin järgmiseks kutsekoolide logistika erialadel – Valgamaa Kutseõppekeskuses ning Tallinna Tööstushariduskeskuses (viimases küll praegu alles õppeainete/moodulite arenduses).

 

1.3      MINU ÕPETAMISLUGU

Minu õpetamiskogemus algab noorteorganisatsioonidest – Eesti Üliõpilaskondade Liidu ja Eesti Noorteühenduste Liidu tegevuse raames, erakondade noortele ja välisriikides noortevahetustes osalejatele (meeskonnatööst, projektidest, finantsidest, juhtimisest).

Akadeemilist õpetamistööd  (sh nt ainete ettevalmisust, ülesannete koostamist, hindamist) hakkasin tegema Tartu Ülikooli Euroopa Kolledžis Euroopa Liidu aluskursuste raames. Kuna arendamine aktiivselt e-kursusi, aitasin õpetamismetoodika, ainete tasakaalu, materjalivalikuga lõpuks pea kogu Euroopa Õpingute magistriprogrammi.

Lisaks tegelesime täienduskursustega – Kaasamise Akadeemia ja EPSO EL institutsioonide konkursside ettevalmistuskolitus koos Riigikantseleiga.

Üheks minu tugevseks sai ka magistritööde ettevalmisuse toetamine ning tööde koostamise õpetamine magistriseminari aine raames, lisaks nõustamine ja hätta sattunud üliõpilaste nõustamine.

Tulnud Tallinna Tehnikaülikooli (2012 veebruar), alustasin logistika üliõpilastele just lõputöö/ magistriseminari õppeaines õpetamisega; senise EL kogemuse pealt võtsin enda peale transpordipoliitika õppeaine (mida õpetasin ka 2017 sügisel kui TTÜs enam ei töötagi).

Järjest juurde õppides olen andnud ka välisüliõpilastele ingl k logistika aluste ainet.

Järgmiseks ainetegrupiks oli ettevõtlus- ja innovatsiooni aine koos Tauno Ottoga ning 2015.aastal ka uuenenud logistika õppekaval samanimeline aine. Transpordiökonoomika aines andsin samuti osa. Igal aastal olen juhendanud ka mõne lõputöö, ka siis kui enam TTÜs ei tööta (2017).

Õpetamine  kutsekoolides (alates jaanuar 2016) on olnud vastutulek ja edasiareng logistika valdkonnaga. Logistika alused, transpordiökonoomika, logistikateenuste ost ja müük, veo-ja ekspedeerimisteenuste ost ja müük. Samuti lõputööde nõustamine-juhendamine.

2016-2018        Valgamaa Kutseõppekeskus

                            logistika 5.taseme kutseõppe õppemoodulite arendus ja läbiviimine

2017-2018        Tallinna Tööstushariduskeskus

                            logistika 4.taseme ja 5.taseme kutseõppe õppemoodulite õppetöö

                            kutseeksamiks ettevalmistamine

2017                   Järvamaa Kutsehariduskeskus

koostöö õpetamises ning 4.ja 5.taseme kutseõpe
kutseeksamiks ettevalmistamine